Σελίδες

Πέμπτη 4 Απριλίου 2013

«Η σιωπή είναι ανοχή;»

18ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Μαθητικής Δημιουργίας με θέμα τους Πρόσφυγες

Έως 19 Απριλίου 2013

Κεντρικό θέμα του φετινού Διαγωνισμού είναι η αντίδρασή μας απέναντι στην ρατσιστική βία και την μισαλλοδοξία. Πολλές φορές ο φόβος, η άγνοια, το γεγονός ότι πιστεύουμε ότι δεν μπορούμε να αλλάξουμε μια κατάσταση, μας κάνει να σιωπούμε. Αυτό δεν σημαίνει και ότι αδιαφορούμε. Με ποιους τρόπους μπορούμε να εκφράσουμε την αντίθεσή μας;
Όσον αφορά την ΣΤ΄τάξη, οι μαθητές καλούνται να συμμετάσχουν ατομικά με γραπτό κείμενο (έκθεση), καθώς και σε ομάδες μέχρι 5 ατόμων με αφίσα-κολλάζ σε χαρτί ή άλλο υλικό διαστάσεων 30 Χ 45 εκ.

Το θέμα του φετινού διαγωνισμού είναι: «Η σιωπή είναι ανοχή;». Η ακριβής διατύπωση έχει ως εξής:

«Ο κόσμος θα ακούει μαύρη γάτα και θα τον πιάνει αμόκ! Οι γάτες θα θεωρούνται υπεύθυνες
για τις χαμηλές συντάξεις! Οι γάτες θα φταίνε για τα ετοιμόρροπα σχολεία! Οι γάτες θα ευθύνονται για τα βρόμικα νοσοκομεία! Οι γάτες θα ευθύνονται για τα νοθευμένα τρόφιμα!
»….
Στο μακρινό νησί που περιγράφει ο Ευγένιος Τριβιζάς στο βιβλίο του «Η τελευταία μαύρη
γάτα» τα μέλη μιας μυστικής αδελφότητας καταφέρνουν να πείσουν τους νησιώτες ότι οι μαύρες
γάτες είναι υπεύθυνες για όλα τα δεινά του τόπου, με αποτέλεσμα να ξεκινήσει ένα ατέλειωτο
κυνηγητό ενάντια στις μαύρες γάτες. Με τον ίδιο τρόπο που και στην χώρα μας, όπου έχουν
εγκατασταθεί μετανάστες και πρόσφυγες κυνηγημένοι από τις δικές τους χώρες από την ανέχεια, τον πόλεμο και τις διώξεις, υπάρχουν άνθρωποι που τους θεωρούν υπεύθυνους και για τα δικά μας
προβλήματα. Γι’ αυτό τον λόγο πολλές φορές οι μετανάστες και οι πρόσφυγες πέφτουν θύματα
ρατσιστικής βίας. Είτε στη δουλειά τους – υπάρχουν αρκετά κρούσματα ξυλοδαρμού τους την ώρα που επιστρέφουν κατάκοποι στο σπίτι – ή ακόμα και στο σχολείο - όπου ο «ξένος» μαθητής
αντιμετωπίζεται κάποιες φορές με καχυποψία, με εχθρότητα, ή ακόμα και με λεκτική ή σωματική βία.
Στο νησί του βιβλίου του Τριβιζά, οι άλλες γάτες, διαφορετικού χρώματος συμπονούν τις
μαύρες γάτες:
«Τόσο οι σκέψεις μας, όσο και οι ευχές μας θα σας συνοδεύουν στον δίκαιο αγώνα σας.
Αλλά κατά τα άλλα μην μας ανακατεύετε…»

Πολλές φορές ο φόβος, η άγνοια, το γεγονός ότι πιστεύουμε πως δεν μπορούμε να αλλάξουμε
την κατάσταση μάς κάνει να σιωπούμε. Να συμπονούμε εκείνους που πέφτουν θύματα ρατσιστικής βίας, να διαφωνούμε με εκείνους που την ασκούν, όμως να μην υψώνουμε την φωνή μας ή να μην αντιστεκόμαστε απέναντι σε τέτοιου είδους περιστατικά και καταστάσεις.
Υπάρχουν άλλοι τρόποι να εκφράσουμε το ότι δεν αδιαφορούμε απέναντι σε τέτοιες
καταστάσεις; 

• Για την ΣΤ΄ Τάξη (Έκθεση):
Με αφορμή κάποιο περιστατικό από την καθημερινότητά σας, που έλαβε χώρα σε δημόσιο
χώρο (λεωφορείο, προαύλιο, άλλη δημόσια υπηρεσία) και στο οποίο ήσασταν παρόντες ως
παρατηρητές ή/και συμμετέχοντες, γράψτε την γνώμη σας για τον τρόπο που ο καθένας χωριστά αλλά  και με συλλογικό τρόπο μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τα ρατσιστικά φαινόμενα και την βία. Γράψτε τις ιδέες σας για το πώς μπορεί να βοηθήσει το σχολείο- εκπαιδευτικοί και μαθητές - σε μια τέτοια προσπάθεια.
• Ομαδική Συμμετοχή για την ΣΤ΄ και Ε΄ Τάξη (Αφίσα-Κολλάζ):
Μαζεύουμε εικόνες, λέξεις, σχήματα και ιδέες για το πώς μπορούμε να σταθούμε απέναντι στον ρατσισμό και την ξενοφοβία. Με ομαδική εργασία, δημιουργούμε ένα κολλάζ ή μια αφίσα, όπου θα αποτυπώνεται η άποψη και η φωνή όλων των μελών της ομάδας.





Περισσότερες πληροφορίες για τον διαγωνισμό, την Ύπατη Αρμοστεία του Ο.Η.Ε. και τους πρόσφυγες, ΕΔΩ!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου